Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro SvetOutdooru.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o horách, vybavení nebo metodice nebo aktualizovat katalog stovek treků a ferat. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce SvetOutdooru.cz
Forclaz Minimal Editions: První nebarevná bivakovací kolekce
19. 10. 2022
PR
Decathlon představil ekologickou kolekci vybavení na bivakování, u níž se podařilo snížit uhlíkovou stopu až o čtvrtinu. Set stanu, spacáku a karimatky v čistě bílém minimalistickém designu má menší dopad na životní prostředí díky vynechání barvení z výrobního procesu.
Kolekci Minimal Editions – Undyed tvoří trojice ikonických produktů Forclaz určených pro bivakování: stan MT 900, nafukovací karimatka MT 500 a spací pytel MT 900 0 °C. Kolekce vychází z již existujících a v terénu osvědčených modelů této trekové značky z Decathlonu. Výrobky bivakovací kolekce vynikají odolnou a robustní konstrukcí a jsou určené pro zkušenější turisty, kteří tráví v přírodě hodně času a záleží jim na životním prostředí. První nebarvená kolekce je dalším krokem k udržitelnější výrobě, o niž Decathlon dlouhodobě usiluje.
Líhní outdoorových inovací je pro Decathlon vývojové centrum, které sídlí na úpatí hory Mont Blanc ve francouzském údolí Arve. Ve snaze snížit ekologický dopad výroby tady tým vývojářů sledoval uhlíkovou stopu jednotlivých kroků výroby. Právě proces barvení se ukázal jako jeden z nejvíc zatěžujících životní prostředí. Proto v Decathlonu už delší dobu používají různé pro přírodu šetrnější postupy barvení (např. Dope Dyed nebo Bi-ton) a první nebarvená kolekce tuto snahu korunuje. Díky vynechání procesu barvení se podařilo u Minimal Editions podstatně snížit emise škodlivého skleníkového plynu – oxidu uhličitého (CO2). V porovnání se stejnými produkty bez EcoDesignu jeho množství kleslo o 15 % u stanu, 13 % u karimatky a dokonce 26 % u spacího pytle (za použití recyklovaného polyamidu).
„Pokud výrobek nebarvíme, odpadá tím výroba barviva, spotřeba vody a zároveň spotřeba energií na ohřev vody, což je pro klasický proces barvení standard. Nebarvit výrobky je v tuto chvíli to nejlepší řešení, jak snížit CO2, aniž by to ohrozilo funkčnost výrobků. Naši vývojáři však hledají další řešení, díky kterým by se podařilo snížit vyprodukované CO2 při výrobě,“ uvádí Jan Bláha, obchodní ředitel pro značku Quechua a Forclaz pro ČR.
Bílá barva není pro bivakovací vybavení úplně obvyklá a je jasné, že se stan, spacák či karimatka rychleji ušpiní. „ Můžeme to brát jako čistou nepopsanou knihu. Stan, spacák či karimatka budou barvené našimi zážitky. Tato přelomová kolekce dává uživatelům unikátní možnost podpořit ekologické řešení. Finální volba, zda si zvolit barvu nebo ekologicky nejšetrnější technologii, je totiž na zákazníkovi,“ vysvětluje filozofii kolekce Jan Bláha a dodává, že nebarvené úpravy se dostalo kromě bivakovacího setu také například kolekci z merino vlny nebo zateplených syntetických a péřových bund.
Udržitelnější výroba
Decathlon zastává názor, že by se firmy s masovou produkcí měly zasazovat o větší udržitelnost výroby. Pravidelně proto zavádí ekologičtější postupy, které ovšem nijak nesnižují kvalitu ani funkčnost výrobků. Například každý nový či inovovaný model značky Forclaz je ve srovnání s původní verzí ekologičtější. Už několik let jsou na pultech k dostání výrobky s označením EcoDesign, u nichž byly použity buď recyklované materiály, materiály z udržitelných zdrojů, nebo ekologicky šetrnější procesy výroby. O větší udržitelnost výroby Decathlon usiluje řadou dalších kroků:
Poměrně hojně rozšířené je například použití recyklovaných materiálů, které jednak šetří přírodní zdroje, ale také zmenšují objem odpadu, který skončí na skládce. Dalším kritériem je, že by výrobek po dosloužení měl být dále recyklovatelný.
Důležitou roli hraje optimalizace logistiky a minimalizace obalů. Pro dopravu vybírá Decathlon spolehlivé partnery, kteří se snaží snižovat počet vypuštěných emisí na ujetý kilometr.
Důraz je kladen na větší odolnost produktů, která prodlužuje jejich životnost. Na stovky výrobků dává proto Decathlon nadstandardní záruční dobu 10 let.
Delší životnost výrobků navíc zajišťují i možnosti opravy a záruční či pozáruční servis, což je z hlediska logistiky a náhradních dílů asi nejsložitější aspekt ekologičtější výroby.
Šetrnější techniky barvení jsou tak jen jedním z celé škály klíčových kroků vedoucích k co největší minimalizaci uhlíkové stopy.
Forclaz je vlastní značka Decathlonu specializovaná na trek. Forclaz Mountain a Travel trekking produkty vynikají svojí odolností a schopností vyhovět specifickým potřebám na každém treku. Více na www.decathlon.cz.
Ultralehká nafukovací karimatka je vhodná pro treking v teplejším období (cca do 8 °C).
Třísezónní péřový spací pytel zahřeje spolehlivě i při teplotách kolem 0 °C.
Lehký skladný trekový stan se samonosnou konstrukcí pro dvě osoby. Nabízí dva vchody a dvě předsíňky pro uložení batohů (až 70 l).
• Hmotnost: 510 g (vel. L) • R-Value: 1,5 • Rozměry: 180 × 52 × 5 cm (vel. L)
• Hmotnost: 945 g (vel L) • Dostupné velikosti: M (do 170 cm), L (do 185 cm), XL (do 200 cm) • Náplň: kachní peří 90:10 (s certifikací RDS) • Plnivost: 800 cuin • Teplotní určení: komfort 0 °C, limit -5 °C
• Hmotnost: 1,95 kg • Rozměry po sbalení: 39 × 12 × 12 cm • Vodní sloupec: tropiko > 2000 mm | podlážka > 3000 mm • Odolnost vůči větru: 70 km/h