Vývoj jízdního kola a motocyklu byl v počátcích společný. Postupně se ale tyto dvě kategorie oddělily. Motocykly používají malé benzinové motory a šlapat na nich není potřeba. To je posunuje do oblasti motorismu. Elektrokolo je ale více kolo než motorka, může se na něm jezdit jako na běžném jízdním kole a elektromotor je pouze přídavný pohon…
Používají se moderní lithiové baterie, které jsou oproti starším olovo-kyselinovým lehčí, výkonnější, ekologičtější, trvanlivější a bez paměťového efektu.
Podmínky pro výrobce určuje v Evropě norma EN 15194 EPAC, z ní vychází ČSN Jízdní kola s pomocným elektrickým pohonem. Motor nesmí mít trvalý vyšší výkon než 250 W, napětí musí být do 48 V (stejnosměrné) a při rychlosti vyšší než 25 km/hodinu se motor musí vypnout. Tato přísná omezení s sebou přinášejí řadu výhod. S elektrokolem se můžete pohybovat po cyklostezkách, použít přepravu vlakem, nemusíte mít řidičský průkaz, hlučnost je minimální.
Elektrokola nastupují
Velký boom elektrokol však nezažíváme pouze díky technickým možnostem. Zásadní je, že jde o dopravní prostředek ekologický a úsporný, což je současný trend. Přitom jde o technické řešení daleko jednodušší, a tím pádem snáze použitelné než automobil či motocykl na elektrický pohon. To, že se jezdec musí zapojit do pohonu, umožňuje snížit spotřebu elektrické energie na minimum. Při použití kvalitní baterie, elektrického agregátu a lehkého jízdního kola těžko budeme hledat efektivnější dopravní prostředek.
Designově povedené skládací elektrokolo. |
Přední kolo s motorem jde namontovat na takřka libovolné kolo. To umožní pořídit sadu s elektrickým pohonem i samostatně a namontovat ji dodatečně. |
Jak se vyrovnat s tím, že jedete-li na elektrokole, nejste ani cyklista, ani motocyklista? Lze na to mít různý pohled:
– Pragmatický – je to výhodné, nechat si pomoci, nezapotit se, v klidu dojet třeba do zaměstnání.
– Aktivní – aby se elektromotor uvedl do pohybu a pomáhal, musí se šlapat, jezdec tedy má aktivnější roli než na skútru.
– Sportovní – přídavný motor přispěje k vyššímu výkonu, pomůže handicapovanému nebo netrénovanému cyklistovi vyrovnat se ostatním.
Na první pohled běžné kolo, jen baterie, velký zadní náboj a nečekaně vysoká rychlost do kopce.
Horská a trekingová elektrokola
Elektrokola pronikají i do terénu. Na trhu je velký výběr v různých kategoriích. Cenových, ale i z hlediska použití. Pro pohyb v přírodě a k relaxaci je možné najít kvalitní, plnohodnotná horská či trekingová kola. V terénu a do kopců se nejezdí tak rychle, takže odpadá nevýhoda odpojení elektromotoru ve vyšších rychlostech. U některých modelů můžete motor přepnout do opačného režimu, jako dynamo, využít ho jako brzdu a na dobíjení akumulátoru. Nevýhodou zůstává vyšší váha, menší ovladatelnost kola a jeho horší akcelerace ve vyšších rychlostech, kdy motor nepomáhá. S pronikáním elektrokol do terénu samozřejmě vzniká otázka, jestli je to dobře, nebo špatně. Oba názory mají své argumenty a nejspíš to bude čas, kdo dá konečnou odpověď.
Ovládání a zobrazení důležitých údajů na řidítkách dvou různých kol. Nechybí informace o stavu baterie.
Lze zařadit 4 stupně rychlosti nebo naopak brzdění či dobíjení.
Pokrok, nebo nepřípustný doping?
V souvislosti s elektrickým pohonem proběhla všemi médii zpráva o podezření z použití přídavného elektromotoru schovaného v rámu Fabiana Cancellary při jarních klasikách. Jeho nástup v závodě byl tak výrazný, že vypadal, jako by zapnul motor. Technické řešení, motorek s baterií v sedlové trubce, který přidá krátkodobě výkon do středu šlapání, skutečně existuje. Na Tour de France se zpřísnila kontrola kol o skenování, hledání motoru. Cancellara se s podezřením z technického dopingu vyrovnal po svém. Po vítězném prologu na Tour, kdy jednoznačně vyhrál v čase 10:00, prohlásil, že musel jet tak rychle, protože měl baterku jen na 10 minut. Výborná reklama pro elektrokola.
Srovnání dvou horských kol. E-bike a celoodpružené.
Na slavném kopci L’Alpe d’Huez se koná závod elektrokol a ti nejlepší na homologovaných strojích překonávají cyklistický rekord, který tam drží od roku 1997 Marco Pantani.
Předvádění elektrokol na cyklistických výstavách je velká atrakce. Lidé se o ně zajímají, často jsou zatíženi předsudky. Elektrické řazení na kole je povolené. Elektrický motor ne? Je to jen věc naší volby, jestli investujeme do přídavného pohonu a získáme těžší, ale v mnoha ohledech efektivnější dopravní prostředek. Budeme-li pak na trase předjíždět ostatní cyklisty, pomyslí si „ten má v kole motorek“ a budou mít pravdu.
Horské elektrokolo s ambicemi na delší dojezd a vyšší výkon i v terénu.
Zkoušení elektrokol na výstavišti v Brně.
© Svět outdooru, text vyšel v ročence Malý Průvodce světem outdooru 2011, text Ladislav Vlk, foto autor a archiv
Placené odkazy k tomuto článku: |
Elektrokola a přestavby kol pořídíte v Sukoradech, možnost zkušebních jízd na objednání Tři roky praxe s přestavbami, kola s dojezdem až 80 km, pět stupňů síly pomoci motoru. |
Zde může být váš odkaz! Napište nám. |
Jaký motor a baterie je nejlepší volit na elektrokole?