Nestává se často, aby byla ohlášená zcela nová edice map. Vydavatelství ShoCart právě zahájilo edici cyklomap v novém kapesním formátu a s podrobnými informacemi pro cykloturistiku. První mapy budou v prodeji koncem března …
Nestává se často, aby byla ohlášená zcela nová edice map. Vydavatelství ShoCart právě zahájilo edici cyklomap v novém kapesním formátu a s podrobnými informacemi pro cykloturistiku. První mapy budou v prodeji koncem března.
Údaje vydavatele
Edice velkých cykloturistických map
Cyklotrasy, tipy na výlety, profily, klasifikace povrchů
1: 60 000, začátek vydávaní edice 2006
Vydavatel: SHOCart
Infocena: 99 Kč
Cyklotrasy, cyklostezky a cyklomapy jsou pojmy, které zná každý cyklista, obsah těchto pojmů ale není jednoznačný. Otázka cyklotras již byla probírána mnohokrát a bohužel dosud neexistuje solidní dostatečně hustá a v terénu vyznačená síť. Cyklotrasy vyznačené KČT (známé žluté tabulky s čísly tras) zdaleka neposkytují dostatečné pokrytí území republiky a zejména pak jejich značení nijak nevystihuje charakter trasy. Můžeme se setkat s trasami vedenými po běžné silniční síti, trasami vedenými po cyklostezkách, a také s trasami vedenými po polních cestách. Způsob výběru tras není ideální, někdy má cyklista dojem, že ten kdo trasy navrhoval nikdy na kole neseděl. Jsou i speciální případy, například trasy 0078 a 0079, vedoucí z Prahy na Okoř a zpět. Tyto trasy jsou totiž vyznačeny jednosměrně, trasa 0078 ve směru z Prahy na Okoř a 0079 z Okoře do Prahy. Jsou to trasy po nichž se jezdí Pražská 50 a zřejmě odtud vyplývá uvedené značení, tyto dvě trasy totiž spolu tvoří okruh. Samozřejmě se po nich dá jezdit i obráceně, není to obdoba jednosměrné silnice kde se obráceně jezdit nesmí, budete ale těžko hledat kudy trasa vede, protože směrové šipky a tabulky s označením čísla trasy pro opačný směr chybí.
Na trhu je možné najít nejrůznější cyklistické mapy a cyklistické průvodce, v nich jsou ale často navrženy zcela jiné trasy než jsou značené trasy KČT. Problémem takovýchto průvodců je, že navržené trasy nejsou vyznačeny v terénu a cyklista je odkázán jen na mapu.
Porovnání edic map, vpředu 1:60 000, |
Známé vydavatelství ShoCart se rozhodlo nevyhovující situaci změnit a pustilo se do grandiózního projektu. Cílem tohoto projektu je poskytnout cyklistům mapové dílo, z nějž se dovědí téměř o každé cestě použitelné pro jízdu na kole, co se zde dá očekávat. Podstatou projektu je praktické zmapování veškerých cest tak, že je skutečně projedou dobrovolníci a podají informaci o tom, jak která cesta vypadá, jaký má povrch, případně zda se na ní vyskytují nebezpečná místa. V průběhu práce se ukázalo, že klasifikace cest není vůbec jednoduchá záležitost a získané informace jsou do určité míry subjektivní – to co se jednomu může jevit jako cesta, po níž lze jet zcela bez problému, může jiný považovat za cestu málo vhodnou. Dalším problémem je, že nelze volit příliš mnoho kategorií, protože by bylo obtížné je v mapě vyznačit tak, aniž by byla dotčena přehlednost. Samozřejmě by bylo ideální mít ke každé sjízdné cestě také výškový profil, to však lze těžko realizovat v případě, že jsou mapovány veškeré sjízdné komunikace, což mohou být jednotlivé úseky, nemající přímou vazbu do souvislé trasy. Poklonu lze složit vydavatelství ShoCart za snahu konzultovat trasy procházející chráněným územím. Vyznačené trasy by tak měly být v pořádku i z hlediska ochrany přírody, více o tom v článku Bohuslava Háje, jednatele nakladatelství ShoCart.
Přes uvedená omezení se podařilo najít vhodný kompromis značení tras a klasifikace terénu. V terénu značené cyklotrasy jsou v mapě vyznačeny poněkud tmavším barevným odstínem, projeté cesty nebo zatím jen plánované trasy jsou světlejší (chvíli trvá než si oko zvykne a barvy začne rozlišovat). Cesty samotné jsou rozděleny do tří kategorií, v mapě značených plnou, čárkovanou nebo tečkovanou čarou. Cesty vyznačené plnou čarou jsou cesty sjízdné pro veškerá kola včetně silničních, obvykle jde o cesty asfaltové, někdy mohou být také s kvalitním šotolinovým nebo makadamovým povrchem. Cesty vyznačené čárkovaně jsou cesty sjízdné na kole vhodném pro jízdu na méně kvalitním povrchu, jakým jsou polní a lesní cesty. Nemusí jít o MTB, čárkované cesty jsou vhodné pro trekkingy i pro crossy. Tečkovaně vyznačené cesty jsou vhodné jen pro MTB a bývají náročnější jak povrchem, tak vedením v terénu. Uvedený popis nelze brát jako dogma, někdy je totiž obtížné určit, zda třeba cestu z betonových panelů, jakých je řada například v Jizerských horách, vyznačit plnou čarou, nebo raději čarou přerušovanou. Je to vždy na rozhodnutí „mapaře“, a samozřejmě jde, jak už bylo řečeno, o subjektivní názor. Mapování bylo zahájeno v roce 2005 a v roce 2006 vycházejí první mapy.
Pro porovnání množství zaznamenaných tras následuje výřez z mapy 1:75 000:
a výřez stejného území z nové cyklomapy 1:60 000 (přehlednost mapy a velikosti popisek jsou v reálu u obou map úplně stejné, nová mapa má více detailů a podrobnější vrstevnice. Výřez nové mapy jsme museli víc zmenšit, aby se zobrazilo stejné území):
Postupně budou vydávány tituly, až dojde k pokrytí celého území. Přesný časový harmonogram není znám, přednostně budou vydávány atraktivní lokality a v horizontu dvou let by měla být nová řada kompletní. Právě vyšly první čtyři tituly Krkonoše, Pálava a Lednicko-valtický areál, Českosaské Švýcarsko a Okolí Prahy – Nymbursko. Sympatické je, že zůstal zachován stejný klad a číslování listů jako u dosavadní edice cyklomap, klad listů obsahuje celkem 70 map. Mapa zobrazuje stejné území, jako starší vydání, ovšem v lepším měřítku. Na obrázcích jsou ukázky, z nichž je zřejmé, jak mapové dílo vypadá v porovnání s mapami řady 1:75 000. Jak je zřejmé, je hustota a nabídka nových cest přibližně trojnásobná proti dosavadním mapám a jsou zde vyznačeny i cesty které nejsou součástí v terénu vyznačených tras. To zájemci umožňuje si naplánovat výlet podle vlastního výběru, přičemž má k dispozici přehled prakticky ověřených cest.
Velikost složené mapy | Ukázka profilu cyklotrasy |
Mapy jsou vydávány v měřítku 1:60 000 a interval vrstevnic je 10 m. Rozložená mapa má proti dosavadní edici zvětšený rozměr na 960 x 660 mm, po složení je naopak velmi skladný formát 107 x 165 mm. Složená mapa se díky harmonikovému skladu velmi dobře a vcelku logicky rozkládá aniž by člověk zjistil, že ji má „zase“ vzhůru nohama. To je třeba ocenit. Zadní strana mapy nahrazuje dřívější brožuru, takže se nenechte splést zapomenutým odkazem ve vysvětlivkách, že podtržené heslo je popsáno v brožuře a žádný sešitek nehledejte. Vše je na zadní straně mapy, ale něco za něco. Mapa je v harmonice přeložená napůl, což dovoluje zmíněný rychlý přístup k mapové části, ale zadní strana s popisem je o něco hůře přístupná. Textová část obsahuje nově zpracované návrhy tras, u nichž jsou zobrazeny výškové profily s barevným rozlišením povrchů. Kromě profilů je u tras i popis zajímavostí a v textu je i mnoho dalších informací, například info o žlutě podtržených obcích, památkách a zajímavostech, o informačních centrech a také o servisech a půjčovnách kol. Mapy navíc obsahují ještě samolepku pro cyklisty a v obchodech by měly být k dispozici od konce března 2006.
Jak je zřejmé z předchozího textu, máme se na co těšit.
Jan Merhaut a Jiří Červinka
Neni to srovnani map s 1:50000 ?