Predstavte si, ze by se na D1 objevil nekolik metru hluboky vykop a objizdka oznacena napisem „Slow down“ by vedla prilehlym polem. A o 200 metru by se situace opakovala. Tak presne tak v soucasnosti vypada tepna severniho Pakistanu, slavna Karakoram highway.
Stejne jako v pripade clanku o novinkach v Gilgitu pisu primo z mista deni, takze se opet omlouvam za absenci diakritiky.
Jak jiz jsem naznacil v uvodu, je to spatne a hned tak lepe nebude. V ekonomickem zajmu Ciny je, aby jedina spojnice s Pakistanem byla prujezdna pokud mozno stale, rychle a i pro velka nakladni auta, takze caste zavaly a sesuvy urcite nebyly v jejim zajmu. Proto Cina investovala do obnovy silnice i na pakistanske strane, z cesty misty na urovni ceske silnice III. tridy tvori sice ne opravdovou dalnici, ale neco, co pravdepodobne pujde beze studu oznacit dalkovou silnici.
Hlavni stavebni prace probihaji od mesta Chillas az po cinskou hranici. Tisice nejcasteji cinskych delniku stavi operne a podpurne zdi kolem silnice a kopou velke prutokove kanaly pod silnici. Ty jsou v kteremkoli miste, kde obcas tece potok – coz je ale z jara temer vsude, takze jsou tyto vykopy casto i v rozestupech nekolika desitek metru. Misty dochazi i k prelozeni Karakoram highway do jine trasy, ale to jen v jednotlivych kratkych usecich, pravdepodobne az tak neomezene cinske finance nejsou.
Zdrzeni pri cestach po KKH
Dle cca 10 let stareho pruvodce Lonely planet trva cesta z Islamabadu do Gilgitu 14-15 hodin, jeste loni to bylo (nebyl-li technicky problem na autobuse nebo zaval na silnici) 16-18 hodin, letos to spoje s nejsilenejsimi ridici zvladaji za 22, casteji ale za 24 hodin. S rozsirenim oprav i do jiznich casti silnice (ktere puvodne byly v lepsim stavu) se cas pravdepodobne jeste prodlouzi.
Jeste vyraznejsi rozdil je pri ceste na sever od Gilgitu, do Karimabadu se loni jezdilo 3 hodiny, letos dvojnasobek. Nasobeni dvemi vuci casu uvadenemu v pruvodcich je vhodne i pro dalsi destinace vice na severu (Passu, Sost, …).
Termin dokonceni
Od mistnich jsme pri zdlouhavych cestach dostali doporuceni prijet tak za tri roky (2012), ze pry uz bude alespon vetsina praci hotova a doprava i vyrazne rychlejsi nez byvala pred zacatkem oprav.
Tip na zaver
Neodpustim si upozornit na nejvetsi slane jezero v severnim Pakistanu – Borit lake, ke kteremu z KKH vede kilometrova odbocka z osady Hussaini mezi Gulmitem a Passu. Pokud jsem se neprehledl v seznamu hostu v tamnim utulnem hotylku, tak tam od roku 2005 neprespaval zadny Cech a jet tam jen na par minut na otocku je vazne skoda.