Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro SvetOutdooru.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o horách, vybavení nebo metodice nebo aktualizovat katalog stovek treků a ferat. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce SvetOutdooru.cz
Direct Alpine: prvotřídní oblečení z Česka slaví 20 let
30. 5. 2018
PR
Sytě barevné oblečení plné technických detailů od značky Direct Alpine na horách zahlédl nebo sám vyzkoušel snad každý z nás. Malá rodinná firma z Liberce slaví letos už dvacet let od svého založení. Za tu dobu si její výrobky díky své kvalitě vydobyly místo na světovém trhu a oblékají je horští profesionálové i nadšenci v řadě zemí. Ve svém srdci ale Direct Alpine zůstalo ryze českou značkou, už proto že takřka celou produkci šijí doma v Česku.
Zrozeno v české přírodě
U zrodu značky stála dvojice kamarádů ze skal Radek Nováček a Jirka Sika, kterým chybělo to správné vybavení, které by splňovalo vysoké požadavky i v náročných podmínkách. V roce 1997 se tak pustili do výroby vlastního oblečení.
„Potřebovali jsme pořádné oblečení pro naše aktivity – lezení, paragliding atd. – něco, co bude opravdu fungovat. Na trhu bylo docela dost bund, ale střihově moc neseděly, takové ty neforemné parky, a dobré kalhoty nebyly skoro vůbec k sehnání. Omezeně se samozřejmě vozilo už v tuto dobu oblečení i vybavení ze západu, ale bylo poměrně drahé. A tak jsme začali vymýšlet první „šustky“, pak jsme trefili fakt povedené kalhoty (první verze Patrol) a netušeně našli mezeru na trhu,“ líčí začátky firmy Radek Nováček, který dodnes působí ve firmě jako hlavní vývojář.
Pro rozvoj značky na českém trhu i v zahraničí bylo na přelomu milénia zásadní uzavření strategického partnerství s Jindrou Hudečkem, majitelem sítě outdoorových prodejen. Další růst donutil firmu přestěhovat se v roce 2005 do větších prostor v nově zrekonstruované textilní továrně v liberecké čtvrti Kateřinky, kde sídlí dodnes.
Zakladatelské filozofii zůstala značka věrná doposud. Hlavní devízou kolekce Direct Alpine je právě účelovost. Zakládá si na špičkovém technickém provedení a vysoké funkčnosti výrobků, na které musí být spoleh za každé situace. Oblečení je charakteristické propracovaným střihem a funkčním rozložením jednotlivých materiálů. V neposlední řadě je pro Direct Alpine typický osobitý kreativní design, který nikdo nepřehlédne.
„Sledujeme aktuální trendy v outdoorovém odvětví. Vybírám vždy ideální poměr z hlediska váha-funkčnost-životnost. Snažím se o funkční kombinace materiálů, hybridní konstrukce, zejména pro vyšší prodyšnost. Vysokou odolnost a dlouhou životnost materiálů považuji již v naší třídě za standard,“ vysvětluje Radek Nováček. Jak ale dodává, udržet kvalitu jako hlavní hledisko nebylo lehké: „Chtěli jsme jednoduše dělat ty nejlepší, a hlavně funkční, věci. Zákony trhu a tvrdý business nás zpočátku sváděly k masovce, ale podařilo se nám udržet svůj koncept.“
Z Česka do světa
Úspěch začalo oblečení Direct Alpine rychle slavit i mimo český trh a dnes už míří 60 % produkce za hranice. Dlouholetou spokojenost projevují zákazníci v alpských zemích, ale oblečení se dováží třeba i do Japonska nebo Koreje.
„Když jsme v 90kách koukali s otevřenou pusou do výloh v Mnichově, Zermattu a v Chamonix, netušili jsme, že pár let po miléniu už tady budou sem tam naše produkty. Je skvělé vidět naše věci ve výlohách takových ikonických obchodů, jako je mnichovský Schuster, Snell Sport v Chamonix nebo německý Globetrotter. Je to pro mě obrovská satisfakce, že poctivý přístup ocení i venku. Vidíš tam Direct Alpine vedle produktů obřích značek se stoletou tradicí, kapitálově mnohokrát větších než my, je to pro mě až neuvěřitelné,“ popisuje své pocity Radek Nováček.
Zlaté české ručičky
Direct Alpine však není českou značkou jenom původem, ale také výrobou. Veškerá produkce pochází téměř výhradně z třinácti šicích dílen, rozesetých po celém Česku. S většinou z nich firma spolupracuje externě – každá se specializuje na jiný typ produktu, v jehož výrobě vyniká a na který má zvlášť vyškolené pracovníky. Přepočteno podle objemu výroby tak dává firma po celý rok nastálo práci asi 60–70 švadlenám v kooperačních dílnách. Výhodou lokální produkce je hlavně vysoká kvalita a flexibilita výroby, která dokáže pružně reagovat na poptávku zákazníků, ale také možnost vyrábět na zakázku menší kolekce a mít lepší kontrolu nad procesem výroby. Direct Alpine navíc nabízí možnost kompletního servisu a oprav ve své dílně. Díky omezení přepravy materiálu a produktů na velké vzdálenosti je výroba v Česku také ekologičtější.
Jak ale vysvětluje spoluzakladatel firmy, hlavní motivací je zaměstnávat české lidi. „Prostě to chci dělat tady. Vedle praktických důvodů, jako je flexibilita, environmentální hlediska a hlavně kvalita výroby, mě k tomu vede můj osobní postoj. Žiju tady a chci tady podnikat, chci zaměstnávat naše švadleny, chci něco budovat TADY. Ano, je to dražší, je s tím kolikrát víc starostí než to zadat externě někde v Asii, ale my to tak dělat chceme. A dokud nám v tomhle budou zákazníci rozumět a budou naše produkty kupovat tak jako teď, tak v tom budeme pokračovat.“
Vývojářské okénko
Už od svého založení firma úzce spolupracuje s Technickou univerzitou v Liberci, která se proslavila ve světě výzkumem a vývojem nanovláken, která mají budoucnost také v outdoorovém průmyslu.
„Nanovlákna již přešla do konkrétní podoby v membránách a my od začátku spolupracujeme s jejich tuzemským výrobcem. Pořád hledáme nejvhodnější textilii a testujeme různé varianty pro tuto úpravu. Výrobce ještě ladí technologii, zatím necítíme, že je připravená na komerční nasazení do výroby. Doufám, že se naše první bunda z nano membrány konečně na trhu objeví během pár let,“ vysvětluje hlavní designer a přibližuje, jak probíhá vývoj nových výrobků.
„Nový produkt vždy musí mít logiku v kolekci, doplnit ji, rozšířit funkčnost, nabídnout něco navíc. Od první myšlenky k hotovému kusu to je třeba rok a půl – materiály nejdříve otestujeme v laboratoři, pak vznikne první prototyp, na něm probíhá testování v terénu (já nebo kluci z práce, nebo naši ambasadoři). Potom následuje spousta dalších verzí a prototypů, a až když jsem do detailu spokojen, putuje model do běžného procesu vzorování, výroby a prodeje,“ uzavírá Radek Nováček.
Inspirace z terénu
U nás oblékají bundy a kalhoty Direct Alpine třeba členové horské služby nebo horští vůdci. A právě od horských profesionálů a předních sportovců a horolezců, jako jsou například Markus Pucher a Zdeněk „Háček“ Hák získává vývojový tým cennou zpětnou vazbu. Testováním v terénu vznikají nápady na další inovace a zlepšování.
Inspirací pro vývoj a vylepšování produktů je pro Direct Alpine také vlastní osobní zkušenost. Vývojový tým žije outdoorem a své výrobky pečlivě testuje. Řeší se každý detail: každý steh, typ nitě, umístění zipu nebo poutka, použití a kombinace materiálů – vše je důkladně promyšlené a ozkoušené. A v tom také tkví síla oblečení Direct Alpine – zápal pro věc vede tyto outdoorové srdcaře k výrobě modelů, které jsou propracované do posledního detailu a maximálně funkční.