David Křížek: Kdybych se pustil, byl by konec

David Křížek: Kdybych se pustil, byl by konec

Titulek napovídá tématu, které se blíží spíše vertikálním sportům, ale i jachtaření se mezi ně může někdy zařadit.  Pokud se vám při tomto sportu vybaví boháč v bílých mokasínech a doutníkem v ruce, tak se určitě nemýlíte. Stejně tak nebudete daleko od pravdy, když si ho spojíte se zarostlým dobrodruhem, který spí sotva pár hodin denně a rve se jak s vodou, tak vzduchem. Do druhého ze scénářů 100% zapadá český jachtař David Křížek.

Kolik dní jste strávil nejdéle na moři a při jakém závodě/expedici to bylo?

Nejdéle jsem byl na moři asi dva a půl měsíce. Bylo to při dobrodružné plavbě ze Španělska přes Gibraltar, Kanárské a Kapverdské ostrovy do Karibiku na Barbados, Svatou Lucii až na Martinik. Sám jsem na moři strávil nejvíce 19 dnů v kuse bez možnosti komunikace s pevninou. Bylo to během závodu Minitransat během etapy z Madeiry do Salvador de Bahia v Brazílii.

Kdy jste byl na moři v největším průšvihu a jak to dopadlo?

Těch průšvihů byla celá řada. Noční šplhání po stěžni bez jištění někde v Atlantiku cestou na Azory, převržení v plné rychlosti na úrovni Portugalska cestou do Brazílie, silné bouřky v Bretani, 4,5 uzlový proud, který mě tlačil na útesy, 9 metrové vlny v Biskajském zálivu, hustá noční mlha v závodě v nejdivočejších oblastech Bretaně, atp. Nejhorší ale asi bylo, když mě smetla vlna z přední paluby a já visel jen rukama pověšený na zábradlí venku z lodě a doufal jsem, že se udržím. Z toho, že děláme tento rozhovor, je patrné, že to dobře dopadlo. Kdybych se pustil, byl by konec.

Jaké jste na otevřeném moři zažil největší vlny?

Byly to ty 9 metrové vlny v Biskajském zálivu. Naštěstí ale vlnám neodpovídala síla větru. V severním Atlantiku zuřila silná bouře a k pobřeží Francie dorazily obrovské vlny. Bylo zvláštní  míjet soupeře, který byl s lodí několik metrů pod vámi.

Davida podporuje firma Moris Distribution, která je prodejcem špičkových svítilen Led Lenser a multifunkčích nástrojů Leatherman, které David Křížek s úspěchem testuje a pravidelně používá. Více se o této výbavě do náročných podmínek můžete dozvědět na oficiálních stránkách.

Jak vysilující je řídit lodě, které nemají motorový pohon?

Jízda na plachty je náročná, pokud jedete závod. Člověk je na lodi sám a nesmí udělat chybu. Musí jet ale stále na hranici rizika, aby dosahoval stále maximální rychlosti. Pořád upravujete plachty, za kormidlem trávíte až 16 hodin denně a pak musíte velmi dobře nastavovat autopilota, aby rychlost neklesla ani během 20 minutových intervalů spánku. Únava roste a s tím i riziko možných chyb. S dovolenkovou plavbou, nebo s plavbou na motor se to dá jen těžko srovnávat.

Jak se to při dlouhém pobytu na moři řeší s pitnou vodou?

Na nafukovacím katamaránu jsme vezli malou odsolovací pumpu, která dokázala na ruční pohon vyrobit za 1,5 hodiny asi 4 litry vody. Během závodu na to není čas, tak má každý závodník povinnost vézt vodu v kanystrech. Cestou do Brazílie jsem měl mít 130 litrů vody a trenér mi nařídil po startu 50 litrů vylít, abych ušetřil váhu. Měl jsem skvělý čas a tak to vyšlo. V dalším závodě do Karibiku to bylo horší, ale naštěstí pak začalo pršet.

Řídit katamarán mi jako neznalci přijde nebezpečné a fyzicky náročné. Můžete to potvrdit či vyvrátit?

Na katamaránu mám funkci kormidelníka. Jsem zavěšen v trapézu nad vodní hladinou, vyvažuji loď a soustředím se na techniku jízdy a taktiku. Můj spolujezdec Zdeněk Adam má na starosti ovládání a vytahování plachet a vlastně všechnu tu zbývající dřinu. Skvěle se doplňujeme. Katamarán je nebezpečný hlavně svoji rychlostí, která je často přes 20 uzlů. Navíc při převržení padáte z velké výšky.

Můžete vysvětlit, co je to „lední jachta“, se kterou jste letos obsadil 2. místo v rámci Mistrovství ČR ledních jachet.

Lední jachta vlastně taková malá rakvička s plachtou, která má 3 brusle a člověk s ní i na Lipně snadno dosahuje 100 km rychlosti. Je to skvělý adrenalin a ideální doplněk pro zimní měsíce.

Máte nějaké oblíbené moře či oblast, kde se rád plavíte a proč?

Mám rád Tyrhénské moře s jeho ostrovy a sopečnou aktivitou. Krásný je Nový Zéland, protože tam stále fouká vítr, nádherné jsou Havajské ostrovy a především Karibik. V Evropě pak preferuji Gardské jezero a naše Lipenské moře.

Co třeba plachtění v mořích Somálska? Šel byste do toho?

Když by nebylo zbytí, tak bych to asi zkusil proplout. Jednou nás míjeli piráti u Kapverdských ostrovů. Byl to strašný pocit. Ti lidé nemají co ztratit. Sám ale tato místa nevyhledávám. Moře je krásné po celém světě a nevidím důvod, proč si komplikovat život plavbou ve válečných zónách.

Co řadíte mezi vaše největší sportovní úspěchy?

Největším dosaženým snem bylo 3. místo v závodě Transat 6,50. Několik osamělých mořeplavců se snaží dostat z Francie do Brazílie na 6,5 metrové loďce. 26 dnů samoty zakončené triumfálním úspěchem a zasnoubením s mojí úžasnou ženou. Cením si ale také řady dalších úspěchů. Letos jsem vybojoval bronz na mistrovství Evropy rychlých a vratkých jachtařských skifů a mám asi 33 medailí z mistrovství ČR různých lodních tříd. Snažím se užívat si každý závod.

Když jste v rámci závodu izolován od jakékoliv pomoci, tak musíte být na půl mechanik. Přijde mi, že na lodi se toho může strašně moc pokazit. Vystačíte si při opravách jen s multitoolem?

Používám multitool Leatherman, který mi jednou zachránil život. Během plavby Atlantikem se nám s Martinem Ducháčem pokazilo těsnění u odsolovacího zařízení. Voda rychle docházela. Těsnění jsme měli náhradní, ale zařízení šlo rozebrat jen hvězdicovým klíčem, který jsme náhodou objevili v bitech u multitoolu. Samozřejmě, že Leathermana používám během přípravy, ale i během všech závodů. Je pro mě nepostradatelný.

Jak to na moři děláte s elektřinou? Používáte solární panely?

Na závod do Brazílie jsme s technikem Vojtou Komárkem a firmou Solartec vyvíjeli nový panel o výkonu 55W. Byl na hliníkovém plíšku, vyztužený karbonem. Dodával hodně proudu, ale občas jsem musel nahodit i benzinový generátorek Honda 10i.

Jaký je váš oblíbený kousek výbavy a proč?

Moc věcí navíc si na moře nemohu brát. Vždy si ale beru mp3 přehrávač, kde mám muziku a vzkazy svých blízkých. Ve výbavě také rozhodně nechybí čelovka od Led Lenseru. Díky ní mám komfortní osvětlení i během noci. Díky červenému filtru navíc šetřím oči.

Nemáte v blízké době chuť podniknout nějaký vlastní expediční projekt?

Rád bych jel závod kolem světa, ale rozpočet je obrovský. Také mám sen překonat světový rekord přes Atlantik na 6 metrovém katamaránu. I zde je částka na projekt poměrně velká. Když se mi nepodaří zajistit tyto finance, budu rád pokračovat v závodění na akčních plachetnicích, které mi poskytují okamžité uspokojení plné adrenalinu. Tedy jachtařské skify, katamarány a v zimě lední jachty.

Přidej svou zkušenost nebo doplň informace

Odpovídáte na komentář: