Titulek napovídá tématu, které se blíží spíše vertikálním sportům, ale i jachtaření se mezi ně může někdy zařadit. Pokud se vám při tomto sportu vybaví boháč v bílých mokasínech a doutníkem v ruce, tak se určitě nemýlíte. Stejně tak nebudete daleko od pravdy, když si ho spojíte se zarostlým dobrodruhem, který spí sotva pár hodin denně a rve se jak s vodou, tak vzduchem. Do druhého ze scénářů 100% zapadá český jachtař David Křížek.
Kolik dní jste strávil nejdéle na moři a při jakém závodě/expedici to bylo?
Nejdéle jsem byl na moři asi dva a půl měsíce. Bylo to při dobrodružné plavbě ze Španělska přes Gibraltar, Kanárské a Kapverdské ostrovy do Karibiku na Barbados, Svatou Lucii až na Martinik. Sám jsem na moři strávil nejvíce 19 dnů v kuse bez možnosti komunikace s pevninou. Bylo to během závodu Minitransat během etapy z Madeiry do Salvador de Bahia v Brazílii.
Kdy jste byl na moři v největším průšvihu a jak to dopadlo?
Těch průšvihů byla celá řada. Noční šplhání po stěžni bez jištění někde v Atlantiku cestou na Azory, převržení v plné rychlosti na úrovni Portugalska cestou do Brazílie, silné bouřky v Bretani, 4,5 uzlový proud, který mě tlačil na útesy, 9 metrové vlny v Biskajském zálivu, hustá noční mlha v závodě v nejdivočejších oblastech Bretaně, atp. Nejhorší ale asi bylo, když mě smetla vlna z přední paluby a já visel jen rukama pověšený na zábradlí venku z lodě a doufal jsem, že se udržím. Z toho, že děláme tento rozhovor, je patrné, že to dobře dopadlo. Kdybych se pustil, byl by konec.
Jaké jste na otevřeném moři zažil největší vlny?
Byly to ty 9 metrové vlny v Biskajském zálivu. Naštěstí ale vlnám neodpovídala síla větru. V severním Atlantiku zuřila silná bouře a k pobřeží Francie dorazily obrovské vlny. Bylo zvláštní míjet soupeře, který byl s lodí několik metrů pod vámi.
Davida podporuje firma Moris Distribution, která je prodejcem špičkových svítilen Led Lenser a multifunkčích nástrojů Leatherman, které David Křížek s úspěchem testuje a pravidelně používá. Více se o této výbavě do náročných podmínek můžete dozvědět na oficiálních stránkách. |
Jak vysilující je řídit lodě, které nemají motorový pohon?
Jízda na plachty je náročná, pokud jedete závod. Člověk je na lodi sám a nesmí udělat chybu. Musí jet ale stále na hranici rizika, aby dosahoval stále maximální rychlosti. Pořád upravujete plachty, za kormidlem trávíte až 16 hodin denně a pak musíte velmi dobře nastavovat autopilota, aby rychlost neklesla ani během 20 minutových intervalů spánku. Únava roste a s tím i riziko možných chyb. S dovolenkovou plavbou, nebo s plavbou na motor se to dá jen těžko srovnávat.
Jak se to při dlouhém pobytu na moři řeší s pitnou vodou?
Na nafukovacím katamaránu jsme vezli malou odsolovací pumpu, která dokázala na ruční pohon vyrobit za 1,5 hodiny asi 4 litry vody. Během závodu na to není čas, tak má každý závodník povinnost vézt vodu v kanystrech. Cestou do Brazílie jsem měl mít 130 litrů vody a trenér mi nařídil po startu 50 litrů vylít, abych ušetřil váhu. Měl jsem skvělý čas a tak to vyšlo. V dalším závodě do Karibiku to bylo horší, ale naštěstí pak začalo pršet.
Řídit katamarán mi jako neznalci přijde nebezpečné a fyzicky náročné. Můžete to potvrdit či vyvrátit?
Na katamaránu mám funkci kormidelníka. Jsem zavěšen v trapézu nad vodní hladinou, vyvažuji loď a soustředím se na techniku jízdy a taktiku. Můj spolujezdec Zdeněk Adam má na starosti ovládání a vytahování plachet a vlastně všechnu tu zbývající dřinu. Skvěle se doplňujeme. Katamarán je nebezpečný hlavně svoji rychlostí, která je často přes 20 uzlů. Navíc při převržení padáte z velké výšky.
Můžete vysvětlit, co je to „lední jachta“, se kterou jste letos obsadil 2. místo v rámci Mistrovství ČR ledních jachet.
Lední jachta vlastně taková malá rakvička s plachtou, která má 3 brusle a člověk s ní i na Lipně snadno dosahuje 100 km rychlosti. Je to skvělý adrenalin a ideální doplněk pro zimní měsíce.
Máte nějaké oblíbené moře či oblast, kde se rád plavíte a proč?
Mám rád Tyrhénské moře s jeho ostrovy a sopečnou aktivitou. Krásný je Nový Zéland, protože tam stále fouká vítr, nádherné jsou Havajské ostrovy a především Karibik. V Evropě pak preferuji Gardské jezero a naše Lipenské moře.
Co třeba plachtění v mořích Somálska? Šel byste do toho?
Když by nebylo zbytí, tak bych to asi zkusil proplout. Jednou nás míjeli piráti u Kapverdských ostrovů. Byl to strašný pocit. Ti lidé nemají co ztratit. Sám ale tato místa nevyhledávám. Moře je krásné po celém světě a nevidím důvod, proč si komplikovat život plavbou ve válečných zónách.
Co řadíte mezi vaše největší sportovní úspěchy?
Největším dosaženým snem bylo 3. místo v závodě Transat 6,50. Několik osamělých mořeplavců se snaží dostat z Francie do Brazílie na 6,5 metrové loďce. 26 dnů samoty zakončené triumfálním úspěchem a zasnoubením s mojí úžasnou ženou. Cením si ale také řady dalších úspěchů. Letos jsem vybojoval bronz na mistrovství Evropy rychlých a vratkých jachtařských skifů a mám asi 33 medailí z mistrovství ČR různých lodních tříd. Snažím se užívat si každý závod.
Když jste v rámci závodu izolován od jakékoliv pomoci, tak musíte být na půl mechanik. Přijde mi, že na lodi se toho může strašně moc pokazit. Vystačíte si při opravách jen s multitoolem?
Používám multitool Leatherman, který mi jednou zachránil život. Během plavby Atlantikem se nám s Martinem Ducháčem pokazilo těsnění u odsolovacího zařízení. Voda rychle docházela. Těsnění jsme měli náhradní, ale zařízení šlo rozebrat jen hvězdicovým klíčem, který jsme náhodou objevili v bitech u multitoolu. Samozřejmě, že Leathermana používám během přípravy, ale i během všech závodů. Je pro mě nepostradatelný.
Jak to na moři děláte s elektřinou? Používáte solární panely?
Na závod do Brazílie jsme s technikem Vojtou Komárkem a firmou Solartec vyvíjeli nový panel o výkonu 55W. Byl na hliníkovém plíšku, vyztužený karbonem. Dodával hodně proudu, ale občas jsem musel nahodit i benzinový generátorek Honda 10i.
Jaký je váš oblíbený kousek výbavy a proč?
Moc věcí navíc si na moře nemohu brát. Vždy si ale beru mp3 přehrávač, kde mám muziku a vzkazy svých blízkých. Ve výbavě také rozhodně nechybí čelovka od Led Lenseru. Díky ní mám komfortní osvětlení i během noci. Díky červenému filtru navíc šetřím oči.
Nemáte v blízké době chuť podniknout nějaký vlastní expediční projekt?
Rád bych jel závod kolem světa, ale rozpočet je obrovský. Také mám sen překonat světový rekord přes Atlantik na 6 metrovém katamaránu. I zde je částka na projekt poměrně velká. Když se mi nepodaří zajistit tyto finance, budu rád pokračovat v závodění na akčních plachetnicích, které mi poskytují okamžité uspokojení plné adrenalinu. Tedy jachtařské skify, katamarány a v zimě lední jachty.