Chcete-li si s malými dětmi vyrazit na kolo, můžete v současné době vybírat z poměrně rozsáhlé nabídky dětských vozíků a cyklosedaček. Existují různá pro a proti zda sedačku či vozík, rozhodnete-li se ale pro cyklosedačku, pak velmi zajímavým adeptem může být testovaná Siesta od norského výrobce Hamax.
Údaje výrobce
Samonosná polohovací sedačka
Hmotnost dítěte: 9-22 kg
Barevné provedení: fashion green, modrá/stříbrná, modrá Jazz
Norma: EN 14344
Infocena: 2990 Kč
Dodává: Piccollo
Při výběru cyklosedačky hraje roli více parametrů, pro nás byla na prvním místě bezpečnost.
Zvolili jsme sedačku Hamax Siesta, která je vybavena poměrně robustními bočnicemi a v oblasti hlavy dítěte je rozšířená, takže umožňuje pohodlné nošení helmy. Ochrana dítěte při pádu na bok je tak na solidní úrovni. My jsme si již ověřili, že i při pádu do strany sedačka dítě poměrně dobře chrání. Pád, naštěstí v minimální rychlosti, skončil bez zranění pouze leknutím.
Dítě je do sedačky uchyceno tříbodovým systémem upínacích popruhů. V oblasti ramen dítěte si (podobně jako u autosedaček) můžete vybrat, která ze tří možností výškového nastavení popruhů nejlépe odpovídá potřebám malého pasažéra. Dvoupřezková konstrukce umožňuje upnutí dítěte do sedačky pouze jednou rukou a navíc bez nutnosti přetahování popruhu přes hlavu, což zvyšuje komfort použití i bezpečnost. Při usazovaní dítěte můžeme jednou rukou přidržovat kolo a zároveň není nutné dítěti sundávat helmu. Upínací přezka je konstruována tak, aby k jejímu rozepnutí byla potřeba souhra tří prstů a poměrně velká síla, takže ani hodně šikovné děti nemají šanci přezku za jízdy rozepnout a pokusit se z rozjetého kola vystoupit.
Sedačka je dále vybavena výškově nastavitelnými stupačkami. Nohy jsou ve stupačkách fixovány pryžovými pásky, které bezpečně drží nohu dítěte v místě a neumožňují vykopnutí a následné strkání nohou do drátů zadního kola ani jiné podobné kratochvíle. Regulace výšky nastavení je snadná a v dostatečném rozsahu, manipulace s pásky jde také poměrně lehce.
Siesta je z rodiny samonosných cykosedaček, tzn. montuje se přímo na rám na podsedlovou trubku prostřednictvím upínacího zámku. To přináší několik výhod: není nutná instalace nosiče (ale také není nutné jej kvůli sedačce sundávat), upevnění sedačky do zámku či její vyjmutí je otázkou několika vteřin a navíc upínací vidlice, na které je sedačka připevněna, při přejezdu nerovností pruží a slouží tak jako odpružení sedačky. Předozadní umístění sedačky lze regulovat posunem na upínací vidlici, ale v našem případě nebyla jiná než maximální vzdálenost od cyklisty možná, neboť při posunutí dopředu docházelo k narážení cyklistových pat do sedačky v oblasti nožních opěrek. Upínací zámek je možné upevnit na tyč o průměru 2,8 – 4 cm, k uchycení slouží čtyři šrouby. Případné lanko přehazovačky, vedené podél zadní strany podsedlové trubky, nepředstavuje problém. Sedačka se upevňuje zasunutím upínací vidlice do zámku. Správné zasunutí je indikováno dvojicí pojistek.
Pokud standardně dodávaná upínací vidlice není pro vaše kolo vhodná, výrobce nabízí výběr ze čtyř náhradních variant, které se liší profilováním (budete ale muset doplatit 750 Kč). Stejnou cenu zaplatíte i v případě kdy si budete chtít pořídit druhý upínací zámek na další kolo.
Hlavní charakteristikou, jež Siestu odlišuje od většiny konkurence, je možnost polohování sedačky. Tato možnost byla i jedním z hlavních důvodů, proč jsme se rozhodli jít do Siesty. Pohled na spící děti „visící“ ze sedaček do prostoru nás celkem děsil a od koupě cyklosedačky dlouho odrazoval.
Siesta je osazena masivním plastovým šroubem umístěným mezi stehny dítěte, pomocí kterého můžete povolit polohovací systém a sedačku sklopit. Povolování šroubu jde při obsazené sedačce, tj. když dítě za jízdy usne a chcete sedačku sklopit, poměrně ztuha, ale stále je to zvládnutelné i jednou rukou, druhou můžete přidržovat kolo. Máte-li obě ruce volné, můžete jednou rukou sedačku mírně nadlehčit, tj. tlačte směrem ke vzpřímené poloze, povolování pak jde snadněji. Systém je konstruován tak, aby při sklopení sedačky zůstalo těžiště víceméně ve stejném místě jako při poloze v sedě. V praxi je to tak, že přestože těžiště sedačky možná ve stejné poloze zůstává, těžiště dítěte se přenáší mírně vzad a dolů, což může vést k většímu rozkmitání sedačky při jízdě, zejména šlapete-li do kopce a rytmus šlapání není rovnoměrný. Při prvním pokusu nás to trochu překvapilo a chvilku nám trvalo, než jsme srovnali rytmus šlapání tak, abychom snížili rozkmit ze stupně „horská dráha“ na „příjemné pohupování“. Jinak maximální úhel sklopení 22 stupňů je plně dostačující a z reakcí malých testerů se zdá, že i velmi pohodlný a v kombinaci s pohupováním dlouhodobě uspávající.
Pro větší komfort malého cestovatele je sedačka vybavena vyjímatelným polstrováním. Pro menší komfort rodičů je nová sedačka (resp. naše sedačka byla) vybavena nevzhlednou samolepkou, jejíž odlepení a následná snaha zbavit sedačku zbytků lepidla, byla v naší rodině zdrojem značných frustrací a nakonec i nevhodných výrazů adresovaných výrobci. Na druhou stranu, toto byla asi zatím jediná výtka kterou bychom po téměř ročním používání k Siestě měli. Zkušenosti ostatních uživatelů samozřejmě uvítáme v komentářích pod článkem.
Rozhodnete-li se pro pořízení cyklosedačky, Hamax Siesta může být jedním z horkých kandidátů. Bezpečnost, pohodlí pasažéra a snadnost obsluhy jsou jejími hlavními plusy, možnost polohování pak výrazným nadstandardem při srovnání s většinou konkurentů.
© Svět outdooru, září 2008, text i foto Ondřej Müller
Placené odkazy k tomuto článku: |
Zde může být váš odkaz! Napište nám. |
Fajn článok, sedačka vyzerá fajn. Ja mám podobnú od Polisportu.
Celkom by ma zaujímalo, ako sa dá zabrániť úrazu rúk dieťaťa pri páde na bok. Keďže predpokladám, že sa pri jazde väčšina detí drží rukami operadiel, ktoré sa pri páde nabok dostanú do tvrdého kontaktu so zemou, ruky utrpia úraz.
Ja som to vyriešil tak, že som naučil dcéru držať ruky na kolenách. Nič lepšie mi na um nezišlo. Chvalabohu, zatiaľ som s ňou nespadol…