Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro SvetOutdooru.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o horách, vybavení nebo metodice nebo aktualizovat katalog stovek treků a ferat. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce SvetOutdooru.cz
Krušné hory jsou pro většinu obyvatel české kotliny vzdálenou destinací, ze které znají nanejvýš Klínovec. Jde o opravdovou divočinu bez kempů, hotelů a skoro bez lidí. A právě proto má přejezd hřebenovky na kole své neopakovatelné kouzlo. Vydejte se s námi na třídenní putování v sedle!
I když vyrážím z Prahy brzo ráno, jsem v Sokolově až před
polednem. Prohlédnu si město se špatnou pověstí, hezkým zámkem a paneláky na
náměstí. Naposled spím v posteli, lacino a pohodlně v ubytovně za zimním
stadionem. Odpoledne zajíždím k nově vzniklému jezeru Medard, které se
napouští přepadem z řeky Ohře. Z bývalého lomu tu má za pár let
vzniknout rekreační oblast. Zatím je to jen další střípek do krušnohorské
pustiny. V sousedství za lesem je hnědouhelný lom Jiří, odpuzující hluboká díra
do země s obřími rypadly a všudypřítomným dýmem doutnajícího uhlí. Skutečný
pouťový zámek hrůzy! Na rozdíl od pouti je projížďka po zdejší cyklostezce
zdarma.
Motoráček německých železnic do Klingenthalu mě veze ze
sokolovského nádraží do Kraslic. Z bývalého hornického města mířím po
cyklostezce do osady Bublava, nad kterou se tyčí Olověný vrch s rozhlednou
a lyžařským areálem. Odtud stoupám Rájeckým údolím kolem Přebuzských vřesovišť
k pár stavením obce Rolava (900 m). Na 6 km překonávám poctivých 450
výškových metrů. Stinná silnička bez provozu utahuje zvolna, ale řádně. Poprvé
oceňuju, že moje výbava na podsedlovém nosiči – stan, spacák a karimatka – váží
sotva 3 kg. S náhodným cyklistou se zdravím jako s poutníkem na poušti Gobi.
Ještě před Přebuzem odbočuju po cyklotrase č. 36 na Jelení a
kopíruju trasu Krušnohorské lyžařské magistrály dolů do Horní Blatné. Po
silničce mířím zase vzhůru na Rýžovnu, dál už po rovině přes Myslivny do Božího
Daru. Zimní středisko proslavil běžec na lyžích Lukáš Bauer, který má na
náměstí nový rodinný dům. V Božím Daru se za ujetých 40 km můžete odměnit
dobrým obědem – porce jsou německy důkladné, chutné, ale za české ceny. Chodí
sem na obědy zřejmě celý blízký Oberwiesenthal. České děti jezdí na oplátku do
německé školy, lepší a bližší, než je ta v Jáchymově. Zvláštní název prý dal
nejvýš položenému českému městu saský kurfiřt, který se při návštěvě odmítl
posadit na židli z jednoho kusu stříbra s odůvodněním, že jde o „Boží dar.“
Přes nejvyšší vrchol
Krušných hor
Strmé stoupání z „Božáku“ mě vede na nejvyšší vrchol pohoří,
Klínovec, s replikou původní rozhledny (1244 m) a velkým lyžařským střediskem.
V létě ale láká areál i na skoro 70 km značených tras pro MTB. Při sjezdu
z Klínovce míjím hotel s údernickým názvem Nástup, odkud se otvírá krásný
výhled na horské městečko Oberwiesenthal s horou Fichtelberg. Pokračuju do
osady Mědenec, kde je poslední obchod s potravinami, poslední penzion a
poslední dotek civilizace. Cyklotrasa č. 23 mě vede k vodní nádrži Přísečnice,
kde se dá nadivoko přespat. Komu nestačí přes 60 km v nohou po vydatných
stoupácích, už po rovině objede vpravo Přísečnici a pokračuje po cyklotrase a
modré turistické značce na rozcestí Jilmová. Tam odbočí vlevo přes pole do
německé obce Satzung, po silnici k bývalému hraničnímu přechodu a po modré k
samotám nad Načetínským rybníkem. Na rozdíl od Přísečnice je tu koupání
dovolené. Po 80 km v nohách se hezky usíná ve stanu, kam přes tropiko
blikají myriády hvězd na temné obloze bez světelného smogu.
Údolím podél
českoněmecké hranice
V blízkém Načetíně
sice funguje obchod, každý bochník chleba je ale označený jménem chalupáře, který
si ho objednal. Kupuju aspoň tatranky a pokračuju po silnici do obce Kalek, kde
mě čeká nelehké rozhodnutí: buď se vydat v pařáku přes hory a doly po
cyklotrase č. 23 do Hory Sv. Kateřiny, nebo zvolit delší, ale pohodlnější cestu
přes německé území. Točím vlevo po zelené turistické stinným údolím Načetínského
potoka k bývalé Gabrielině huti a do Brandova. Česko se se mnou loučí hospodou
u hraničního mostu, kam pěšky, na kole či mopedech dojíždějí němečtí
nezaměstnaní na laciné české pivo. Napojuju se na silničku vedoucí z Olbernhau,
cestu údolím lemuje železniční trať a říčka Flöha. U vlakové zastávky
Oberneuschönberg odbočuju vpravo podél toku Svídnice do Hory Sv. Kateřiny, kde
vítá návštěvníky řada restaurací, sádroví trpaslíci a miniaturní větrné mlýny.
Na sluncem vyhřáté louce rozkládám a suším stan a nabírám síly.
Pro bivakování v Krušných horách je neskonalým pomocníkem web krusnohorskeutulny.cz, kde najdeme mapu a GPX různých turistických přístřešků, míst na bivak a zdrojů pitné vody.
Vyhlídková jízda na
Cínovec
Před Novou Vsí v Horách odbočuju doleva pořád podél
potoka Svídnice po silnici do Mníšku, kde překonávám milník 100 km, a po
cyklotrase č. 23 mířím k vodní nádrži Fláje. Přehrada slouží jako zdroj pitné
vody a koupat se tu oficiálně nesmí. Kousek za hrází je přímo u silnice pramen
výborné vody, na dlouhou dobu poslední, a tak plním hydrapak až po hrdlo.
Cyklotrasa se zelenou značkou pokračuje náhorní plošinou do Nového Města. Sem,
na vrchol slavného Bouřňáku, se jezdí v zimě lyžovat. Od chaty Vitiška je
kouzelný pohled do hlubokého údolí a na okolí města Duchcov. Po trati ve svahu udýchaně
supí výletní vláček Litvínov – Mikulov – Moldava. Po mírně se vlnící lesní
silnici pokračuju na Cínovec. Kdysi slavný hraniční přechod po převedení
dopravy na dálnici umírá vestoje jako šumavské lesy. Spasí ho nové golfové
hřiště? Za Cínovcem směrem na Fojtovice je velký rybník, kde se dá vykoupat i v
klidu přespat přímo na hraniční čáře. V nohách mám dneska dalších asi 80
km.
Pěší bloudění
v Tisých stěnách
Nad ránem mě nebudí hlídka pohraniční stráže s vrčícím
vlčákem a odjištěnými samopaly, ale safijánská zima v nadmořské výšce 800 m.
Mám na sobě úplně všechno: dva dresy, čisté i špinavé prádlo, obě větrovky… Rozehřívám
se po trase pochodu smrti vězňů z koncentráku na silnici do Fojtovic, smutné události
sklonku války před vesnicí připomíná památník obětem. Držím se cyklotrasy č. 23,
projíždím Habartice, Adolfov a přes horské louky mířím do Krásného Lesa. Zkratkou
přes nadjezd nad dálnicí Praha – Drážďany se dostávám do Petrovic a dál do
Tisé. Zastavuju u pískovcového skalního města Tiských stěn, plného roztodivných
skalních útvarů, žebříků a úzkých průchodů.
Z Tisé stoupám po cyklotrase č. 23 na Děčínský Sněžník
(722 m), odkud je z kamenné rozhledny vidět daleko do Čech i Německa. Z
Drážďanské vyhlídky bylo prý za války vidět rozbombardované hořící město. Vyhlídka
Koňská hlava odkrývá výhledy široko do kraje na Lužické hory a Českosaské
Švýcarsko. Opouštím asfalt a sjíždím terénem po zelené turistické značce vlevo
dolů a napojuju se na silnici s trasou č. 23. Už mě čeká jen sešup přes Jalůvčí
po silnici (pořád po trase 23) do Děčína na nádraží, kde mám v nohách
celkem 200 km.
Praktické informace
Délka: 200 km, 3 dny
Převýšení: 3800 m
Trasa:
1. den: 80 km, Kraslice – Horní Blatná – Boží Dar – Měděnec – nádrž Přísečnice – Načetín
2. den: 80 km, Načetín – Hora Sv. Kateřiny – Mníšek – přehrada Fláje – Nové Město – Cínovec
3. den: 40 km, Cínovec – Fojtovice – Krásný Les – Tisá – Děčín