Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro SvetOutdooru.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o horách, vybavení nebo metodice nebo aktualizovat katalog stovek treků a ferat. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce SvetOutdooru.cz
Horská cyklistika v posledních letech zažívá obrovský boom, a s tím je spojen významný rozvoj infrastruktury pro bikery a doslova exponenciální růst počtu trail center a bike parků. Následujících 5 rad vám pomohou zlepšit techniku jízdy a hlavně jezdit bezpečněji.
Jízda na horském kole po trailech se stává sportem, který už není jen záležitostí komunity nadšenců. Lákají nás krásy mtb trailů, pořizujeme si horská kola, která mají lepší a hravější geometrii a dělají nám možnost zábavy na trailu mnohem dostupnější. Může nové kolo kompenzovat techniku jízdy?
Vybavení a podmínky pro daný sport jsou jedna věc, ale to nejdůležitější jsou naše dovednosti. Právě technika jízdy na trailu je to, co nám může přinést nejvíc radosti z jízdy a zároveň dělá jízdu v terénu bezpečnější. Mnohdy stačí jen málo a naše jízda získá na jistotě, bezpečnosti a zábavnosti.
Také na kole zažíváte pocity, že v té zatáčce vám to přece musí uklouznout, že v tak prudkém sjezdu to přece nemůže skončit jinak než letem přes řídítka a na skoku to je spíš hop nebo trop než pocit jistoty? Věřte, že ke zvládnutí té správné techniky jízdy stačí mnohdy opravdu málo a vaše zážitky na kole prodělají velikou změnu. Budete jezdit s větší jistotou, bezpečněji, rychleji, s lepším pocitem a s otevřenou cestou k dalším pokrokům. Z pohledu profesionálního kouče a jezdce Flowride bike školy jsem pro vás připravil 5+1 radu, jak si zlepšit techniku jízdy, která zajistí víc parádních zážitků a větší bezpečí za řídítky vašeho kola.
Při jízdě v terénu, alespoň pokud se bavíme o jízdě z kopce, zásadně a vždy stojíme. Nesedíme na sedle. V sedě si totiž dramaticky snižujeme pohybový rozsah na kole a možnost pracovat se svou rovnováhou, která je při jízdě extra důležitá. Správný postoj je opravdu základním stavebním kamenem naší jízdy.
A jak takový správný postoj vypadá?
Stojíme na obou pedálech rovnoběžně a zároveň naši váhu rozkládáme na oba pedály rovnoměrně. Veškerá naše váha je právě na pedálech. Řídítka sice držíme pevně, ale paže máme uvolněné a naše váha na nich téměř není. To nám umožňuje kolo lépe ovládat. Svou váhu tak zároveň přes střed kola rovnoměrně rozkládáme mezi přední a zadní kolo, což je pro jízdu velmi důležité.
Nohy a ruce jsou uvolněné a ne příliš pokrčené. Díky tomu nebudeme z jízdy tak brzy unavení a zároveň získáme možnost lépe reagovat na nerovnosti trailu. Postoj se při jízdě v závislosti na terénu a brzdění neustále upravuje dle potřeby.
2. POHLED
Náš pohled a čtení trailu je možná ta úplně nejdůležitější dovednost na kole. Když nevidíme, kam jedeme, sebelepší technika už nám nepomůže. Pohled na trail nám dává veškeré informace, které pro svou jízdu potřebujeme, a čím více těch informací máme, tím lépe. Proto se při jízdě snažíme získat co nejvíce informací dopředu. To znamená, že náš pohled směřuje co možná nejdál na trail před námi. Nenechme se ale zmýlit. Není to tak, že celou dobu koukáme do co největší dálky. Náš pohled neustále putuje a zkoumá jak terén v dálce, tak ten přímo před námi.
Tip:Pro snadné čtení trailu je mimořádně důležitá pozice hlavy. Hlava by měla být vzpřímená a směřovatpřímo ve směru jízdy. Hlava, a tím i pohled sklopený k zemi je velmi častou chybou.
3. POHYBOVÝ ROZSAH NA KOLE ANEB UVOLNĚTE SE, PROSÍM
Zásada a dovednost, na kterou na našich kurzech klademe obrovský důraz, je právě uvolněnost těla při jízdě na kole, a s tím spojené zvyšování pohybového rozsahu.
My a naše kolo jsme dvě samostatné jednotky fungující ve vzájemné synergii. Byť by se to nabízelo, tak rozhodně nechceme s kolem splynout v jeden celek. Kolo samo o sobě jízdu na trailu moc dobře neovládá. Zato my ano, a proto je právě na nás pracovat co nejlépe s naší rovnováhu a hmotností. A právě toto oddělení se od kola (v angličtině příhodně nazvané „bike body separation“) nám dává při jízdě obrovské možnosti.
K tomu, abychom toho dosáhli, je ohromně důležité právě uvolnění se. Jinými slovy pracujme na tom, abychom na kole nebyli křečovití, ale naše tělo, paže i nohy byly co možná nejvíc uvolněné a připravené na přirozenou reakci na neustále se měnící situaci.
4. BRZDĚNÍ
Schopnost plynule regulovat rychlost jízdy je základním bezpečnostním aspektem jízdy. Ne každý způsob brzdění je ale ten správný. Brzděme tedy pokud možno jedním prstem na brzdě, oběma brzdami naráz, s citem, a především ve správné jízdní pozici. Takto bych ve zkratce shrnul zásady správného brzdění. Proč jedním prstem? Protože nám zbývají ostatní prsty na to, abychom se pevně drželi řídítek, což je v terénu velmi důležité. Zásada brzdění oběma brzdami vyplývá z potřeby co nejefektivnějšího brzdění. Pozor ale na brzdění v zatáčce. Tam brzdíme pouze zadní brzdou. Kolo, které brzdí, totiž nemůže přirozeně a plynule zatáčet, a to je právě úkol předního kola.
Cit je při brzdění také důležitý. Pokud kolo příliš nešetrně zablokujeme, dostává se do smyku, ztrácí směrovou stabilitu a také nebrzdí efektivně. Nešetrné brzdění v kombinaci s nesprávnou jízdní pozicí může snadno končit i výletem přes řídítka. Tím se dostáváme opět ke správné pozici, která je alfou a omegou jízdy v terénu. Při brzdění je zásadní mít zatížená obě kola rovnoměrně. Kolo, na kterém není váha, nebrzdí. Správného zatížení obou kol dosáhneme právě distribucí naší váhy výhradně na pedály, a tím právě na střed kola.
5. POSTUPNĚ = BEZ ÚRAZŮ
Toto je rada nad zlato. Na kole se chceme především bavit, a ne riskovat zranění. To ale neznamená držet se za každou cenu zpět, jezdit stále jen lehké traily nebo stále stejně pomalu. Znamená to jezdit tak, abychom věděli, co děláme a proč to děláme. Pokud se rozhodneme skočit skok a budeme doufat, že se prostě rozjedeme, poletíme, a že to nějak vyjde, tak to pravděpodobně minimálně v jednom z pěti pokusů nedopadne dobře. Pokud se na skok nejprve pořádně připravíme, nejdřív se naučíme zvedat přední kolo, zadní kolo, výskok ze země (bunny hop) a teprve potom, navíc poučeni, vyrazíme na skok, tak se postupnými kroky a bezpečně dopracujeme od malých skůčků k větším, aniž bychom zbytečně riskovali. To samé platí pro těžší terény, sjezdy, zatáčky a vůbec jakékoli techniky jízdy na horském kole.
BONUSOVÁ RADA: JEZDĚTE S RADOSTÍ 😉
Flowride bike škola
Na našich FLOWRIDE bike kempech začínáme vždycky od úplných základů, protože stejně jako při stavbě domu, bez pevných základů vysoký a stabilní dům nepostavíte, i vaše jízda bez nich nikdy nebude tak dobrá a jistá. K pevným základům potom snadno přidáváme další dovednosti, které vnesou do vaší jízdy víc zábavy.
Honza je otec myšlenky FLOWRIDE, profesionální kouč, jezdec a lektor Bike licence. Honza věří, že lepší technika jízdy je cestou k vícero FLOW zážitkům a čím víc FLOW na kole, tím víc ho je i v životě. Moc ho baví v rámci práce instruktora pomáhat k tomu FLOW i ostatním.