Ahoj. Všimli jsme si, že máš zapnutý AdBlock. Prosím, pozastav si pro SvetOutdooru.cz blokování reklamy. Díky tomu můžeme zajistit více zajímavých článků o horách, vybavení nebo metodice nebo aktualizovat katalog stovek treků a ferat. Navíc se snažíme zobrazovat jen reklamy s outdoorovou tématikou, podporujeme touto cestou i mnohé charitativní projekty a neziskovky. Snad tě nebudou moc rušit. Děkujeme! Redakce SvetOutdooru.cz
100 let značky Lowa: Příběh trekových bot vyráběných v Evropě
22. 3. 2023
PR
Německá značka Lowa slaví století své existence, během něhož se vypracovala z rodinné firmy mezi největší výrobce trekingové obuvi na světě. Hrdě nosí označení „Made in Europe“, několik desetiletí je jedničkou na trhu německy mluvících zemí a její produkce přesáhla tři miliony párů bot ročně. Pojďme se podívat na milníky příběhu, který se začal psát v roce 1923 v bavorské vesničce Jetzendorf…
Historie značky LOWA sahá do těžkých dob hyperinflace v meziválečném Německu, kdy se mladá Výmarská republika potácela pod tíhou válečných reparací. Většina z 570 tehdejších obyvatel vesničky Jetzendorf, asi 50 km severně od Mnichova, se živila jako námezdní zemědělci či dělníci na zámeckém panství rodiny Keßling-Freyberg. Johann Wagner a jeho tři synové Lorenz, Hans a Adolf pracovali na malém hospodářství a v ševcovské dílně a po večerech si přivydělávali jako vyhlášení hudebníci. S nářadím a ševcovským kopytem v batohu obcházeli sedláky v okolí, boty opravovali i šili přímo na místě, krom nedělí se pracovalo až dvanáct hodin denně. Díky vyučení v ševcovských dílnách v širším okolí se bratři naučili dvojitému stehu, který dal vzniknout legendárnímu robustnímu modelu bot do horských podmínek – Goiserer.
Obuvnická dílna krok za krokem rostla. Koncem 20. let převzal po otci vedení Lorenc Wagner, který v čele firmy stál více než dvě velmi turbulentní dekády. Pod jeho vedením došlo postupně k zásadní modernizaci a industrializaci dílny, která zahrnovala nákup moderních strojů, zavedení elektropohonu, v roce 1931 se firma také přestěhovala do nové tovární budovy. Po nástupu Hitlera k moci byl obuvnický a kožedělný průmysl v celém Německu umístěn pod centrální kontrolu, která usilovala o soběstačnost ve výrobě potřebného vybavení. V Jetzendorfu se vyráběla těžká obuv pro horské vojenské jednotky, ve výrobě pomáhalo i několik desítek francouzských zajatců.
Po skončení války začínal Lorenz Wagner téměř od nuly. Bez materiálu, se zastaralým vybavením a nedostatkem kvalifikovaných pracovníků, kteří se nevrátili z bojů. Bratři, kteří již před válkou řídili firemní dílny ve Veichsu a Vierkirchenu, se osamostatnili. Z konkurenčního boje mezi Lorenzem, Hansem a Adolfem se zrodily značky LOWA, HANWAG a HOCHLAND. Tato konkurence znamenala pro Lorenze velkou výzvu.
Do nejvyšších hor světa
Krátce po válce se firmě dařilo, její sortiment zahrnoval nejen širokou nabídku turistické obuvi, ale od roku 1936 také kožené lyžařské boty. Počátkem 50. let však krize způsobená spekulacemi na trhu s materiálem a úvěry za modernizaci uvrhla firmu do insolvence. Pro Lorenze Wagnera to byla těžká rána, z níž se už nevzpamatoval. Po jeho smrti v roce 1953 převzali vedení firmy jeho děti Josef a Berti Wagnerovi a její muž, bývalý talentovaný učeň, Sepp Lederer, kterým se společně podařilo najít východisko z téměř bezvýchodné finanční situace a zachovat práci pro své zaměstnance.
Nová marketingová strategie vedla značku ke spolupráci s předními horolezci své doby, jako byli např. Karl Herrligkoffer a Walter Kellermann. Boty LOWA se tak dostaly na expedice do nejvyšších hor světa a staly se mezi horolezci známým pojmem. Ještě bouřlivější rozvoj probíhal na poli lyžařské obuvi. Zásadním krokem, avšak zároveň velkým riskem, byl v 70. letech nákup finančně nákladných zařízení na vulkanizaci a vstřikování plastu, díky nimž se LOWA zařadila mezi průkopníky moderních lyžařských skeletů. Model LOWA Air – plastové skeletové lyžáky s přezkovým zapínáním upravené pomocí nafukovacího polštáře, aby seděly na noze uživatele, uvedené na trh poprvé v roce 1972, slavily obrovský úspěch a léta patřily k nejprodávanějším.
Následující roky prosperity přinesly rozšíření výroby, ale také expedičních skladů a dalších prostor. Rozrůstání firmy do okolních vesnic, ale také přesun výroby svršků obuvi do Altmansdorfu poblíž Norimberku vedly k náročnější logistice. Rok 1977 se proto stal důležitým milníkem, kdy LOWA zahájila novou éru centralizace v Jetzendorfu, kde koupila pozemky a vystavěla dvě nové výrobní haly a garážový trakt. Expanze však pokračovala také za hranice – LOWA rozšířila prodej svých bot i mimo Německo, její první pobočka vznikla ve Švýcarsku.
Následující dvě dekády se nesly ve znamení dalšího rozvoje trekingové a turistické obuvi. Roku 1982 se objevil na trhu první model bot Lowa Trekker, který se stal mezi ostatními výrobci ikonou a vzorem. Ačkoli prošel řadou inovací, na trhu ho najdeme dodnes. Dalším bestsellerem, který zůstává prodejním hitem, se stal model Renegade uvedený na trh v roce 1997.
Na globalizovaný mezinárodní trh
Obchodní potíže zasáhly firmu znovu v roce 1992, kdy se rodina Ledererových rozhodla prodat své podíly italskému mezinárodnímu holdingu Tecnica, k němuž v současnosti patří také značky Nordica, Rollerblade, Blizzard a Moon Boot. Výroba lyžařské obuvi přesídlila natrvalo do Itálie. V novém ekologickém komplexu v Jetzendorfu nadále sídlí výroba lepených horolezeckých a trekingových bot (kategorie Mountaneering a Trekking), zatímco vstřikované typy obuvi (kategorie ATC, ATS, Everyday a dětská obuv) se vyrábí ve slovenských Bošanech. Výroba svršků probíhá i v Bosně a Chorvatsku, mnoho dílů a některé modely pocházejí z Itálie. Od roku 2015 je obuv LOWA kompletně „Made in Europe“.
V letech 1992-2019 značka LOWA vzkvétala za éry generálního ředitele Wernera Riethmanna, jehož nástupcem se stal dosavadní vedoucí vývoje Alexandr Nikolai. Od roku 2002 se svým obratem stala LOWA nejsilnější značkou celé skupiny Tecnica a trekingová obuv nejsilnější komoditou, v současnosti zaměstnává na dva tisíce lidí. Rapidní růst výroby překročil v roce 2000 milion párů obuvi, v roce 2010 dva miliony, v současnosti tři miliony párů bot ročně, které LOWA vyváží do 80 zemí světa. Od svého počátku až do současnosti zůstává cílem značky vyrábět špičkovou obuv s důrazem na komfort a vysoké užitné vlastnosti. Tato filozofie přinesla své ovoce a LOWA se dnes hrdě řadí k nejvýznamnějším výrobcům kvalitní outdoorové obuvi na světě.