Celkem běžně se Vám může při používání stanu poškodit jeho konstrukce. Ať již díky extrémnímu namáhání a povětrnostním vlivům, tak také nechtěně vlastním přičiněním, tím že šlápnete na jeden nebo více dílů konstrukce. Drobné defekty hravě spravíte, nebo provizorně vyřešíte přímo na místě, v průběhu akce, pokud jste trochu šikovní a máte s sebou …
Celkem běžně se Vám může při používání stanu poškodit jeho konstrukce. Ať již díky extrémnímu namáhání a povětrnostním vlivům, tak také nechtěně vlastním přičiněním, tím že šlápnete na jeden nebo více dílů konstrukce. Drobné defekty hravě spravíte, nebo provizorně vyřešíte přímo na místě, v průběhu akce, pokud jste trochu šikovní a máte s sebou vhodné věci na opravu (lepicí páska, stahovací šňůry, náhradní část konstrukce atd.). Pokud Vám však praskne jeden nebo více segmentů tyče tvořící konstrukci stanu, obvykle je nutné provést již důkladnější opravu za pomoci nakoupených náhradních dílů. Pokud se nám podaří tyto náhradní díly sehnat, tak i to nebývá nic složitého a opravu zvládne snad opravdu každý alespoň minimálně zručný člověk. Pokusím se zde takovou nejčastější opravu přiblížit, tak aby byl celý postup dostatečně srozumitelný.
Zaměříme se spíše na opravu laminátové konstrukce, která je více náchylná na lámání a praskání. U druhého typu konstrukce, konstrukce duralové, dochází mnohem častěji k deformacím, než k lámání a většímu poškození a opravu často nelze vyřešit jinak, než přímo nákupem originálního dílu od výrobce stanu.
Laminátovou konstrukci nalezneme nejčastěji u stanů levnější cenové kategorie – hypermarketových stanů, stanů pro nenáročné použití a kempingových stanů. Poznáme ji podle laminátových tyček (nekovové tyčky) opatřených kovovými koncovkami – trubičkami. Konstrukce stanu je složena nejčastěji ze dvou nebo více prutů, přičemž každý prut tvoří několik tyček/segmentů navzájem spojeným uvnitř provlečenou pruženkou. Laminátové tyčky jsou choulostivé na zacházení a tak více či méně často dochází k jejich štípání, praskání a lámání, záleží také jak se k nim chováme. Pokud prasknou, tak nejčastěji podélně.
První co pro nás bude důležité, je spočítat „šrámy“, tedy počet tyček/segmentů, které bude nutné vyměnit. Poté nezbývá než navštívit nejbližší obchod, nebo několik obchodů s outdoorovými potřebami a poptat se po náhradních segmentech. Pokud natrefíte na solidní obchod, měl by Vám být schopen pomoci, pokud nikoliv, zkuste obchodů více, eventuelně dejte na doporučení zkušených ve svém okolí. V případě, že je stan u kterého došlo k poškození konstrukce ještě v záruce, máte naději na vyřešení problému v rámci záruční opravy. Bude ale velmi pravděpodobně záležet na názoru výrobce stanu. Ten může tvrdit, že se nejedná o materiálovou vadu, ale o škodu vzniklou Vaším přičiněním a velmi často bude mít pravdu. Tím myslím zejména to, že od stanu určeného do kempu u moře nelze očekávat zázraky a odolnost ve velehorském prostředí apod.
Někdy se Vám může podařit sehnat komplet celou opravnou sadu, kterou tvoří několik náhradních segmentů, kovových spojek a koncovek. Potřebné díly použijeme a nevyužité díly pak schováme „do zásoby“ pro příště. Případně si vystačíme pouze s potřebným počtem náhradních segmentů a spojek či koncovek. V nejhorším případě lze často i opatrnou demontáží zachovat a následně použít kovové spojky a koncovky z poškozených dílů.
Jak se starat o stan, aby nám co nejdéle vydržel, jsme popsali v tomto článku.
Než přikročíme k vlastní opravě, dobře si zapamatujte složení celého prutu, počet a sled jednotlivých tyček, umístění spojek a koncovek, tak abyste jej po rozebrání byli na konci opět schopni složit do původní podoby. Prut rozebereme tak, že na jeho jednom konci vytáhneme za pomoci vhodného nástroje (špičkové kleště, pinzeta, tenký ostrý šroubovák …) uvnitř schovaný uzlík pruženky. Protože tyto konce bývají neustále tlačeny do země, bude pravděpodobně nutné nejdříve odstranit zbytky zaschlé země a další nečistoty. Vytažený uzlík rozvážeme nebo odstříhneme a rozebereme prut na jednotlivé segmenty – zbavíme se těch poškozených.
Náhradní segmenty nemusí být nutně přesně potřebné délky, mohou být delší. Na požadovanou délku je zkrátíme zaříznutím, nebo zabroušením. Při zkracování je potřeba dát pozor na to, abychom nenaštípli okraj řezu. Trhlina by se poté mohla snadno šířit dále a tyčka by při namáhání opět snadno praskla. Vnější hranu zkrácené tyčky proto ještě mírně srazíme – pečlivě obrousíme jemným smirkem nebo pilníkem. Případně, pokud to jde, můžeme mírně srazit i hranu vnitřní – posléze protažená pruženka nebude tak namáhána ostrou hranou na střih. Na takto připravenou tyčku potřebné délky zbývá nasadit příslušnou spojku či koncovku. Spojku nebo koncovku je dobré na tyčku nalepit vhodným lepidlem. Nejlépe je použít některé dvousložkové epoxydové lepidlo a nechat jej dostatečně zaschnout. Lepidlem potřeme pouze vnější plochu tyčky v délce nasazovaného dílu koncovky nebo spojky. Přebytečné a vytlačené lepidlo po nasazení spojky nebo koncovky ihned otřeme.
Nakonec nám nezbývá, než sestavit opět celý prut, tím že navlékneme jednotlivé segmenty v původním sledu na pruženku. Pruženku po navlečení posledního segmentu dostatečně ale přiměřeně natáhneme (časem a používáním se povoluje) a uděláme na ní jeden nebo dva uzly, přebytečnou část odstřihneme a uzlík necháme vtáhnout zpět do dutiny koncovky. Pokud byla již před opravou i pruženka špatná (na několika místech povážlivě nastřihlá o hrany a roztřepená), je potřeba ji vyměnit za novou po které se poohlédneme nejlépe v nějakém kloboučnictví, krejčovských potřebách apod.. Oprava je hotová.
Při častých opravách své laminátové konstrukce, není možná od věci, zamyslet se nad tím, zda nepřejít na konstrukci duralovou, případně nepořídit celý nový stan určený pro takové použití, které Vám bude lépe vyhovovat. Více o této problematice např. v našem článku Stany – problémy, opravy a další. Pokud máte nějaké praktické postřehy z vlastních oprav konstrukce stanu, podělte se o ně i s ostatními čtenáři a využijte komentářů pod článkem.